Baseball

8 min. czytaniaostatnia aktualizacja: 07.29.2024

Baseball - jest grą zespołową, w której dwie drużyny składające się z 9 zawodników naprzemienne przyjmują pozycje atakujące w celu zdobycia baz (a tym samym punktów), lub obronne, w celu przeszkodzeniu zdobycia tych baz przez drużynę przeciwną.

ZASADY GRY

ZASADY OGÓLNE:

W baseball współzawodniczą dwie drużyny, gdzie każda z nich przyjmuje role drużyny atakującej, której zadaniem jest zdobycie punktów. W tym czasie drugi zespół, drużyny broniącej próbuje przeszkodzić drużynie atakującej w zdobyciu baz. 

Zawodnik z drużyny atakującej - pałkarz - stara się trafić za pomocą kija w piłkę rzucaną przez przeciwnego miotacza. Po udanym trafieniu, pałkarz odrzuca kij i biegnie w kierunku najbliżej bazy (pierwsza baza) wzdłuż krawędzi pola wewnętrznego, aby ją zdobyć. Jeżeli mu się uda - biegnie dalej, do następnej bazy i tak dalej, aż skończy bieg. Gdy po zdobyciu trzeciej bazy, uda mu się dotrzeć z powrotem do bazy domowej, drużyna atakująca zdobywa punkt. Podczas gdy pałkarz biegnie próbując zaliczyć kolejne bazy, łapacze drużyny przeciwnej próbują złapać piłkę odbitą przez biegnącego gracza i przekazać do łącznika, który rzuca ją do bazowego, do którego stara się dobiec biegacz drużyny przeciwnej. Kiedy łapacze pochwycą piłkę, zawodnik biegnący musi zatrzymać się przy najbliższej bazie. W przeciwnym razie, bazowy drużynyny przeciwnej, który otrzyma piłkę, może dotknąć biegnącego zawodnika lub dotknąć bazy - następuje wtedy zbicie zawodnika i punkt przez drużynę atakującą jest stracony.

Zwycięzka jest drużyna, która po czasie 9 rund będzie posiadała więcej punktów. 



ZMIANY I PUNKTACJA:

Zmiana
(ang. inning) jest podstawową jednostką meczu baseballowego. Inningi składają się z dwóch części (ang. top of inning, bottom of inning). Drużyny w każdym z tych etapów zmieniają się naprzemiennie jako drużyna uderzająca i w polu. Zespół gości zazwyczaj odbija jako pierwsy. Gdy trzech graczy drużyny uderzającej zostanie zbitych, kończy się połowa. 

Pomiędzy każdą zmianą i pomiędzy połowami zachodzi krótka przerwa, w celu przegrupowania drużyn. Jeśli w czasie pierwszej połowy dziewiątego inningu, drużyna odbijająca jako pierwsza przegrywa, to drużyna przeciwna już nie odbija, a spotkanie jest zakończone jej zwycięstwem. 

Szablonowy mecz baseballowy składa się z dziewięciu zmian. Zgodnie z zasadam, mecz nie może zakończyć się wynikiem remisowym. Jeżeli zespoły na koniec dziewiątego inningu posiadają identyczną ilość punktów, dodawane są kolejne zmiany. Sędzia kontynuuje spotkanie, aż do czasu rozstrzygającego punktu. W teorii więc mecz baseballowy może trwać nieskończenie długo, jednak najczęściej któraś z drużyn ostatecznie zdobywa punkt stanowiący o zwycięstwie. Zazwyczaj całkowita ilość punktów w meczu zdobyta przez obie drużyny oscyluje wokół liczby 10, choć rozgrywki, w których zdobywany jest tylko jeden bądź dwa punkty, nie są rzadkością.

GDZIE ZNALEŹĆ TĘ DYSCYPLINĘ ORAZ POSZCZEGÓLNE ZAKŁADY?

Na naszej stronie sts.pl znajdziesz dyscypliny sportowe na pionowym pasku po lewej stronie (1). Możesz wybrać interesujące Cię zawody po rozwinięciu zakładki (2). Po wybraniu dyscypliny, oraz określonej ligi/pucharu/zawodów możesz przeszukać pełną ofertę lub wybrać filtrowanie po zakładzie, który Cię interesuje, rozwijąjąc listę (czerwona strzałka). Ukaże Ci się lista wszystkich aktualnie dostępnych zakładów związanych z tym sportem (3). Możesz także wyszukać spotkanie wpisując nazwę zawodnika w wyszukiwarce w lewym górnym rogu (4).



Na aplikacji znajdziesz dyscypliny w kolejnych krokach:

1. Po zalogowaniu, na pasku szybkiego dostępu na dole strony, wejdź w zakładkę "Sporty":



2. Wybierz interesujący Cię sport (w tym przypadku będzie to Baseball):



3. Wybierz interesujące Cię zawody w tej dziedzinie sportu:



4. Wyświetlą Ci się aktualne zakłady w dyscyplinie Baseball, możesz skorzystać także z opcji filtrowania po zakładzie:


OFERTA ZAKŁADÓW PRZEDMECZOWYCH

ZWYCIĘZCA (Z DOGRYWKĄ)

Zakład na to, która drużyna wygra mecz, wraz z dogrywką:


HANDICAP (Z DOGRYWKĄ):

Zakład, w którym do ostatecznego wyniku spotkania dodajemu lub odejmujemy określonej drużynie punkty:


LICZBA PUNKTÓW (Z DOGRYWKĄ):

Zakład czy w meczu będzie powyżej, czy poniżej danej wartości punktów, z uwzględnieniem dogrywki:


1 DRUŻYNA - LICZBA PUNKTÓW (Z DOGRYWKĄ):

Zakład, czy w meczu 1 drużyna będzie miała powyżej czy poniżej danej wartości piunktów, z uwzględnieniem dogrywki:


2 DRUŻYNA - LICZBA PUNKTÓW (Z DOGRYWKĄ):

Zakład, czy w meczu 2 drużyna będzie miała powyżej czy poniżej danej wartości piunktów, z uwzględnieniem dogrywki:


PIERWSZY INNING:

Zakład na to, która drużyna wygra pierwszy inning:
1 - drużyna pierwsza zwycięży pierwszy inning
2 - drużyna druga zwycięży pierwszy inning

PIERWSZY PUNKT W MECZU:

Zakład na to, która drużyna zdobędzie pierwszy punkt w meczu:
1 - pierwsza drużyna zdobędzie pierwszy punkt w meczu
2 - druga drużyna zdobędzie pierwszy punkt w meczu

OFERTA ZAKŁADÓW LIVE

ZWYCIĘZCA:

Zakład na to, która drużyna wygra mecz:

Pod uwagę brany jest regulaminowy czas gry wraz z dogrywką.

ZWYCIĘZCA (1X2):

Zakład trzydrogowy na to, która drużyna wygra całe spotkanie:


KTO WYGRA POZOSTAŁĄ CZĘŚĆ MECZU (Z DOGRYWKĄ) 0:0:

Zakład na to, która drużyna wygra mecz od stanu 0:0, z uwzględnieniem dogrywki:


ZDOBĘDZIE 1 PUNKT (Z DOGRYWKĄ):

Zakład na to, która drużyna zdobędzie 1 punkt w spotkaniu, w uzwględnieniem dogrywki:


WYŚCIG DO 3 PUNKTÓW (Z DOGRYWKĄ):

Zakład na to, która drużyna pierwsza zdobędzie 3 punkty, z uwzględnieniem dogrywki:


LICZBA PUNKTÓW (Z DOGRYWKĄ):

Zakład na to, czy w całym meczu obie drużyny zdobędą powyżej czy poniżej danej wartości punktów, z uwzględnieniem dogrywki:


LICZBA PUNKTÓW - NIEPARZYSTA / PARZYSTA (Z DOGRYWKĄ):

Zakład czy liczba wszystkich punktów zebranych przez obie drużyny będzie parzysta, czy nieparzysta, z uwględnieniem dogrywki:


1. INNING - ZWYCIĘZCA (1X2):

Zakład trzydrogowy na to, kto będzie zwycięzcą 1 inningu:


1. INNING - LICZBA PUNKTÓW:

Zakład na to, czy liczba punktów w 1 inningu będzie powyżej, czy poniżej danej wartości:


1. POŁOWA MECZU - ZWYCIĘZCA (1X2):

Zakład trzydrogowy na to, która drużynyna wygra w 1 połowie meczu:


1. POŁOWA - LICZBA PUNKTÓW:

Zakład na to, czy liczba punktów zdobywa przez obie drużyny w 1 połowie będzie powyżej, czy poniżej danej wartości:


1. POŁOWA - 1. DRUŻYNA LICZBA PUNKTÓW:

Zakład na to, czy 1 drużyna w czasie 1 połowy będzie miała powyżej, czy poniżej danej wartości punktów:


BĘDZIE DOGRYWKA:

Zakład (tak / nie) na to, czy w meczu będzie rozgrywana dogrywka:


1. DRUŻYNA - BĘDZIE UDERZAŁA W 9. INNINGU:

Zakład na to, czy 1 drużyna będzie drużyną uderzającą w 9 inningu:


DRUŻYNA Z NAJWIĘKSZĄ LICZBĄ PUNKTÓW W INNINGU:

Zakład na to, która drużyna zdobędzie wyższą wartość punktową w inningu, w ciągu całego meczu:


 PIERWSZE 5 INNINGÓW - ZZWYCIĘZCA (1X2):

Zakład trzydrogowy na to, która drużyna wygra pierwsze 5 inningów:


PIERWSZE 5 INNINGÓW - LICZBA PUNKTÓW:

Zakład na to, czy liczba punktów w ciągu pierwszych 5 inningów będzie powyżej, czy poniżej danej wartości:


1. INNING - 1. DRUŻYNA LICZBA PUNKTÓW

Zakład na to, czy 1 drużyna w czasie 1 inningu zdobędzie powyżej, czy poniżej danej wartości punktowej:


1. INNING - 2. DRUŻYNA LICZBA PUNKTÓW:

Zakład na to, czy 2 drużyna w czasie 1 inningu zdobędzie powyżej, czy poniżej danej wartości punktowej:


INNINGI OD 1 DO 3 - LICZBA PUNKTÓW:

Zakład na to, czy ilość punktów w inningach od 1 do 3 zdobytych przez obie drużyny będzie powyżej, czy poniżej danej wartości:


INNINGI OD 1 DO 3 - 1. DRUŻYNA LICZBA PUNKTÓW:

Zakład na to, czy ilość punktów w inningach od 1 do 3 zdobytych przez drużynę pierwszą będzie powyżej, czy poniżej danej wartości:


KTO ZDOBĘDZIE 5 PUNKT W MECZU:

Zakład na to, która drużyna zdobędzie piąty punkt w meczu.
Np. przy wyniku 3:1, drużyna druga zdobywając swój drugi punkt na stan 3:2 zdobywa piąty punkt w meczu.


KTÓRA DRUŻYNA JAKO PIERWSZA ZDOBĘDZIE SWÓJ 5 PUNKT:

zakład na to, która drużyna jako pierwsza zdobędzie swój piąty punkt w meczu.
Np. ze stanu 2:4 druga drużyna zdobywa kolejny punkt na stan 2:5 zdobywając tym samym swój piąty punkt w meczu


MAKSYMALNA ILOŚĆ PUNKTÓW W POJEDYNCZYM INNINGU:

Suma zdobytych przez obie drużyny punktów w danym inningu:
0 - w danym inningu nie padnie żaden punkt

1 - w danym inningu padnie tylko jeden punkt

2 - w danym innindu padną dwa punkty

3 - w danym inningu padną trzy punkty

4 - w danym inningu padną cztery punkty

5 lub więcej - w danym inningu padnie minimum 5 punktów

KTÓRA DRUŻYNA ZDOBĘDZIE NAJWIĘCEJ PUNKTÓW W POJEDYNCZYM INNINGU:

Zakład na to, która drużyna zdobędzie najwięcej punktów w pojedynczym inningu:
1 - pierwsza drużyna zdobędzie więcej punktów w pojedynczym inningu
NIKT - obie drużyny zdobędą tyle samo punktów w pojedynczym inningu
2 - druga drużyna zdobędzie więcej punktów w pojedynczym innigu

RÓŻNICA ZWYCIĘSTWA RAZEM Z DOGRYWKĄ:

Zakład na to, jaką różnicą punktów wygra dana drużyna:
1 drużyna 1 - pierwsza drużyna wygra różnicą jednego punktu
1 drużyna 2 - pierwsza drużyna wygra różnicą dwóch punktów
1 drużyna >2 - pierwsza drużyna wygra różnicą punktów większą niż 2 punkty
2 drużyna 1 - druga drużyna wygra różnicą jednego punktu
2 drużyna 2 - druga drużyna wygra różnicą dwóch punktów
2 drużyna >2 - druga drużyna wygra różnicą punktów większą niż 2 punkty

CZY BĘDZIE ROZGRYWANA DRUGA POŁOWA 9 INNINGU:

Zakład na to, czy zostanie rozegrana druga połowa dziewiątego inningu:
TAK - w meczu zostanie rozegrana druga połowa 9 inningu
NIE - w meczu nie zostanie rozegrana druga połowa 9 inningu
Jeżeli w momencie zakończenia pierwszej połowy inningu prowadzi drużyna mająca uderzać jako druga wtedy druga część inningu nie jest rozgrywana

PRZYDATNE PUNKTY REGULAMINU DOTYCZĄCE ROZGRYWEK BASEBALL'OWYCH

13.3.1. Wynik jest rozumiany jako liczba zdobytych punktów na koniec gry, WŁĄCZNIE z jakimkolwiek dodatkowym czasem. Jeśli dwie drużyny mają grać dwa razy tego samego dnia, raz za razem, to podany Kurs będzie się odnosił tylko do pierwszej gry i wynik tej pierwszej będzie użyty do ustalenia rozstrzygnięć zakładów. Wynik drugiej gry nie będzie
brany pod uwagę.

13.3.2.Wynik gry jest oficjalny po 5 wprowadzeniach do gry, chyba, że drużyna gospodarzy prowadzi po 4,5 wprowadzeniach. Jeśli gra jest przerwana lub zawieszona, zwycięzca jest określany na podstawie wyniku po ostatnim pełnym wprowadzeniu (chyba, że drużyna gospodarzy zdobywa zwycięski punkt lub wychodzi na prowadzenie w dolnej połówce wprowadzenia, w takim wypadku zwycięzca jest określany na podstawie wyniku w momencie, gdy gra jest wywołana).

13.3.3. W przypadku odwołanych lub przełożonych meczów zakłady są uznawane za nieważne, chyba, że mecze odbędą się następnego dnia.

Czy ten artykuł był pomocny?