Krykiet

6 min. czytaniaostatnia aktualizacja: 07.29.2024

Krykiet - to drużynowa gra sportowa, która pochodzi z Anglii. Jest rozgrywana na owalnym boisku z centralnie umieszczonym prostokątnym polem zwanym pitch. W grze biorą udział dwie drużyny, z których każda liczy po 11 zawodników.

Celem gry jest zdobywanie jak największej liczby punktów (runów) poprzez odbijanie piłki i bieganie między bramkami (wickets) ustawionymi na końcach pitcha. Jedna drużyna odbija piłkę (batting), a druga rzuca piłką (bowling) i gra w polu (fielding).

ZASADY GRY
ZASADY KRYKIETA

Krykiet rozgrywany jest na owalnym boisku z centralnie położonym prostokątnym polem zwanym wicket (pitch). Gra toczy się między dwoma drużynami, z których każda liczy po 11 zawodników. Zasady krykieta można podzielić na kilka kluczowych punktów:

  • Gra polega na zdobywaniu runów (punktów) poprzez uderzenie piłki i bieganie między dwiema bramkami (wickets) ustawionymi na końcach pitcha.
  • Bowler rzuca piłkę w kierunku bramki przeciwnika, starając się strącić bails (małe drewniane elementy umieszczone na słupkach bramki).
  • Batsman (pałkarz) stara się uderzyć piłkę kijem, aby uniemożliwić jej strącenie bails i zdobyć runy.
SEKWENCJA UDERZEŃ

W krykiecie istnieją różne rodzaje uderzeń i sekwencji:

  • Strike: Kiedy piłka jest uderzona przez batsmana.
  • Run: Kiedy batsman i jego partner biegną między bramkami, aby zdobyć punkty.
  • Boundary: Kiedy piłka zostaje uderzona na lub poza granice boiska (4 punkty jeśli dotknie ziemi przed granicą, 6 punktów jeśli przeleci granicę bez dotknięcia ziemi).
  • Over: Składa się z sześciu rzutów (bowls) wykonywanych przez tego samego bowlera. Po każdym overze zmienia się kierunek gry oraz bowler.
FAULE I NIEPRAWIDŁOWOŚCI

W krykiecie mogą wystąpić różne nieprawidłowości i faule:

  • No-ball: Rzut, który jest uznany za nieważny, np. kiedy bowler przekroczy linię rzutu (bowling crease).
  • Wide: Rzut, który jest zbyt szeroki, aby batsman mógł go dosięgnąć.
  • LBW (Leg Before Wicket): Batsman jest wyeliminowany, jeśli piłka uderzy jego ciało (najczęściej nogę) zamiast kija, gdy była ona na kursie do strącenia bails.
  • Caught: Batsman jest wyeliminowany, jeśli jego uderzona piłka zostanie złapana przez zawodnika pola zanim dotknie ziemi.
DRUŻYNY I ROLE ZAWODNIKÓW

Każda drużyna składa się z 11 zawodników, którzy pełnią różne role:

  • Batsman: Zawodnicy odpowiedzialni za zdobywanie runów.
  • Bowler: Zawodnicy rzucający piłką w kierunku bramki przeciwnika.
  • Wicketkeeper: Zawodnik stojący za bramką batsmana, który łapie piłkę, gdy batsman nie trafi.
  • Fielders: Pozostali zawodnicy ustawieni na boisku, którzy mają za zadanie złapać piłkę i uniemożliwić zdobywanie runów przez przeciwnika.

Każda drużyna gra na zmianę w dwóch fazach: batting (uderzanie) i bowling (rzucanie oraz fielding, czyli gra w polu). Celem drużyny uderzającej jest zdobycie jak największej liczby runów, podczas gdy drużyna rzucająca stara się ograniczyć liczbę zdobytych runów i wyeliminować batsmanów przeciwnika.

GDZIE ZNALEŹĆ ZAKŁADY DOTYCZĄCE KRYKIETA

Na naszej stronie sts.pl znajdziesz dyscypliny sportowe na pionowym pasku po lewej stronie (1). Możesz wybrać interesujące Cię spotkanie po rozwinięciu zakładki (2). Po wybraniu dyscypliny, oraz określonej ligi/pucharu/zawodów możesz przeszukać pełną ofertę lub wybrać filtrowanie po zakładzie, który Cię interesuje, rozwijąjąc listę (czerwona strzałka). Ukaże Ci się lista wszystkich aktualnie dostępnych zakładów związanych z tym sportem (3). Możesz także wyszukać spotkanie wpisując nazwę drużyny/zawodnika za pomocą lupy na górnym pasku (4).

 

  1. Po zalogowaniu, na pasku szybkiego dostępu na dole strony, wejdź w zakładkę "Sporty":

 

  1. Wybierz interesujący Cię sport (w tym przypadku będzie to Krykiet):

 

  1. Wybierz interesujące Cię zawody w tej dziedzinie sportu:

 

  1. Wyświetlą Ci się aktualne zakłady w dyscyplinie Krykiet, możesz skorzystać także z opcji filtrowania po zakładzie:

ZAKŁADY NA KRYKIET
ZWYCIĘZCA (Z DOGRYWKĄ)

Typujesz, która drużyna wygra spotkanie. Pod uwagę bierzemy regulaminowy czas spotkania wraz z ewentualną dogrywką. 

PRZYDATNE PUNKTY REGULAMINU DOTYCZĄCE KRYKIETA

13.6.1. Zakłady ostateczny wynik meczu: Zakład będzie rozstrzygnięty w oparciu 
o oficjalny wynik meczu. Jeśli mecz jest oficjalnie “nierozstrzygnięty” wszystkie zakłady na mecz będą anulowane, a wpłacone stawki zwrócone (z zastrzeżeniem pkt 7.5.). Jeśli na mecz mają wpływ czynniki zewnętrzne (takie jak pogoda), zakłady będą rozstrzygane w oparciu o oficjalne zasady rozgrywek (dotyczy to również meczów
na które ma wpływ matematyczna kalkulacja np. metoda Duckwortha – Lewisa (DL) czy system Jayadevan (VJD)).

13.6.2. Jeśli Mecz Testowy (Test Match) kończy się remisem (czyli każda z drużyn zdobyła dokładnie tą samą liczbę runów) stosuje się zasady zdarzenia nierozstrzygniętego, a wszystkie zakłady na Brak Zwycięzcy Zdarzenia (draw)
są przegrane. Dla meczy jednodniowych (krajowych i międzynarodowych), jeśli nie
ma w ofercie kursu na remis (tie), a zwycięzca nie zostanie wyłoniony w oparciu
o oficjalne zasady zdarzenia, będą stosowane zasady zdarzenia nierozstrzygniętego.

13.6.3. W meczach w turniejach knockout (gdzie kolejne drużyny są eliminowane), zespół przechodzący do następnej rundy jest zwycięzcą, również jeśli zwycięstwo zostało osiągnięte poprzez trafienie piłką w bramkę i strącenie poprzeczki ze słupków (bowl-out). Jeśli mecz zostanie przerwany ze względu na czynniki zewnętrzne, wtedy wszystkie zakłady będą anulowane a wpłacone stawki zwrócone (z zastrzeżeniem pkt 7.5.).

13.6.4. Najlepszy Zdobywca Runów: Zakład ten dotyczy jedynie pierwszego inningu 
w konkretnym meczu. Jeśli pałkarz dozna kontuzji, zejdzie z boiska i nie powróci do gry w inningu, jego wynik będzie ważny. Zakłady zawarte na zawodnika który nie znalazł się w grającej 11 będą anulowane a wpłacone stawki zwrócone (z zastrzeżeniem pkt 7.5.). Zakłady zawarte na zawodnika który znalazł się w 11 będą ważne niezależnie od tego czy zawodnik w trakcie spotkania będzie odbijał piłkę pałką (bat) czy nie. Jeśli dwóch zawodników osiągnie jednakową, najwyższą liczbę runów, stosowane będą zasady zdarzenia nierozstrzygniętego.

13.6.5. Wszystkie zakłady odnoszące się do pierwszego inningu zostaną anulowane, jeśli z przyczyn zewnętrznych (np. pogoda) będzie miało miejsce mniej niż 20 overów.
(10 overów w przypadku meczy gdzie każda drużyna rozgrywa 20 over). Ta zasada jest stosowana, chyba że wszyscy pałkarze z jednego zespołu zostali eliminowani (all out) lub mecz został wygrany przy rozegraniu mniej niż połowy zaplanowanych overów. Stawki z anulowanych w takich okolicznościach zakładów zostaną zwrócone
(z zastrzeżeniem pkt 7.5.).

13.6.6. Zakłady na wynik Serii: Jeśli seria jest z jakiegokolwiek powodu przełożona jeszcze przed rozegraniem wszystkich gier rozpisanych w harmonogramie, drużyna która wygrywa w tym czasie, będzie traktowana jako zwycięzca 
do celów rozstrzygnięcia zakładów. Zasadę tą też się stosuje w stosunku do zakładów
na Najlepszego Zdobywcę Runów w Serii oraz Najlepszego Zdobywcę Bramek (wicket)
w Serii. W sytuacji gdy seria kończy się remisem (tie), a kursy na remis (tie) nie były oferowane, stosowane są zasady zdarzenia nierozstrzygniętego. Jeśli wszystkie spotkania serii nie zostaną zakończone, wtedy zakłady na Poprawny Wynik Serii będą anulowane a wpłacone stawki zwrócone (z zastrzeżeniem pkt 7.5.)

13.6.7. Zakłady na Najlepszego Pałkarza (batsman) w Serii lub Najlepszego Rzucającego (bowler) w Serii będą oferowane lub nie podczas trwania spotkania lub nie.

Czy ten artykuł był pomocny?