Piłka ręczna (potocznie pol. szczypiorniak, ang. handball) – zespołowa dyscyplina sportu (gra drużynowa), uprawiana na całym świecie – zarówno przez kobiety, jak i przez mężczyzn – w której biorą udział dwie drużyny po 7 zawodników każda.
Celem gry jest zdobycie jak największej liczby bramek.
ZASADY GRY
OGÓLNE ZASADY
Piłka może być rzucana, popychana, łapana, uderzana i zatrzymywana. Zawodnicy, oprócz bramkarzy, nie mają prawa zrobić więcej niż 3 kroki z piłką w rękach, co wymusza bieg z kozłowaniem i liczne podania. Bramkarze wychodząc z pola bramkowego, stają się zawodnikami ofensywnymi i obowiązują ich wówczas identyczne prawa jak pozostałych zawodników (łącznie z brakiem możliwości powrotu z piłką w pole karne).
ZAWODNICY
W piłce ręcznej każda drużyna składa się z siedmiu zawodników: sześciu graczy na boisku i jednego bramkarza. Oto szczegółowy opis ról zawodników:
-
Bramkarz:
- Odpowiada za obronę bramki.
- Może używać całego ciała do obrony strzałów.
- Jest jedynym zawodnikiem, który może przebywać w polu bramkowym (obszar 6 metrów od bramki).
-
Skrzydłowi (lewy i prawy):
- Grają na obu krańcach boiska, blisko linii bocznych.
- Specjalizują się w szybkich atakach i rzutach z ostrych kątów.
- Często uczestniczą w kontratakach.
-
Obrotowy (kołowy):
- Gra w pobliżu linii bramkowej przeciwnika.
- Jego zadaniem jest blokowanie przeciwników i tworzenie przestrzeni dla rzutów kolegów z drużyny.
- Często wykonuje szybkie, krótkie podania i rzuty z bliskiej odległości.
-
Rozgrywający (środkowy, lewy, prawy):
- Grają w środkowej części boiska.
- Koordynują ataki drużyny i ustawiają akcje ofensywne.
- Rozgrywający środkowy (playmaker) pełni rolę lidera, który decyduje o taktyce ataku.
BOISKO
Boisko do piłki ręcznej ma prostokątny kształt i określone wymiary:
- Długość: 40 metrów.
- Szerokość: 20 metrów.
- Pole bramkowe: Obszar o promieniu 6 metrów od każdej bramki, w którym tylko bramkarz może przebywać.
- Linia 7 metrów: Linia rzutów karnych, umieszczona 7 metrów od bramki.
- Linia 9 metrów: Linia przerywana, używana do rzutów wolnych.
- Bramka: Wysokość 2 metry i szerokość 3 metry.
CZAS GRY
- Długość meczu: Mecz piłki ręcznej trwa 60 minut i jest podzielony na dwie połowy po 30 minut każda.
- Przerwa: Przerwa między połowami trwa 10 minut.
- Dogrywka: W przypadku remisu w meczach pucharowych, dogrywka trwa 10 minut, podzielona na dwie połowy po 5 minut każda. Jeśli nadal jest remis, może być druga dogrywka. Jeśli po drugiej dogrywce wynik nadal jest nierozstrzygnięty, o wyniku decydują rzuty karne.
- Czas zatrzymania: Sędzia może zatrzymać czas gry w przypadku kontuzji, kar dyscyplinarnych lub innych przerw technicznych. Drużyny mają także prawo do jednej przerwy na żądanie w każdej połowie, trwającej 1 minutę.
GDZIE ZNALEŹĆ TĘ DYSCYPLINĘ ORAZ POSZCZEGÓLNE ZAKŁADY?
Na naszej stronie sts.pl znajdziesz dyscypliny sportowe na pionowym pasku po lewej stronie (1). Możesz wybrać interesujące Cię spotkanie po rozwinięciu zakładki (2). Po wybraniu dyscypliny, oraz określonej ligi/pucharu/zawodów możesz przeszukać pełną ofertę lub wybrać filtrowanie po zakładzie, który Cię interesuje, rozwijąjąc listę (czerwona strzałka). Ukaże Ci się lista wszystkich aktualnie dostępnych zakładów związanych z tym sportem (3). Możesz także wyszukać spotkanie wpisując nazwę drużyny/zawodnika za pomocą lupy na górnym pasku (4).
Na aplikacji znajdziesz dyscypliny w kolejnych krokach:
1. Po zalogowaniu, na pasku szybkiego dostępu na dole strony, wejdź w zakładkę "Sporty":
- Wybierz interesujący Cię sport (w tym przypadku będzie to Piłka Ręczna):
- Wybierz interesujące Cię zawody w tej dziedzinie sportu:
- Wyświetlą Ci się aktualne zakłady w dyscyplinie Piłka Ręczna, możesz skorzystać także z opcji filtrowania po zakładzie:
ZAKŁADY PIŁKA RĘCZNA
MECZ
HANDICAP
LICZBA GOLI - POWYŻEJ/ PONIŻEJ
- "-54,5" - w spotkaniu obie drużyny mogą zdobyć maksymalnie łącznie 54 pkt.
- "+54,5"- w spotkaniu obie drużyny muszą zdobyć conajmniej łącznie 55 pkt.
2. DRUŻYNA - LICZBA GOLI
- "-27,5" -> poniżej 28 bramek
- "+27,5" -> powyżej 28 bramek
WYNIK KOŃCOWY + LICZBA GOLI
Zakład na wygraną drużynę oraz liczbę goli "mniej lub więcej".
Pod uwagę brany jest tylko regulaminowy czas gry
1. POŁOWA
Zakład na wygraną drużynę lub remis w pierwszej połowie
1. POŁOWA - HANDICAP
Zakład, w którym do ostatecznego wyniku spotkania dopisujemy lub odejmujemy punkty dla drużyny wymienionej w ofercie. Po uwzględnieniu handicapu drużna musi wygrać
1. POŁOWA - LICZBA GOLI
Zakład na sumę ilość goli poniżej/powyżej danej wartości w pierwszej połowie
Typujesz ile bramek łącznie zdobędą obie drużyny w czasie trwania 1. połowy:
- "-28,5" -> poniżej 28,5 bramek
- "+28,5" -> powyżej 28,5 bramek
1. POŁOWA / WYNIK KOŃCOWY
Zakład na zwycięzcę pierwszej połowy oraz całego meczu.
Np. po wyborze 1/X oznacza, że pierwszą połowę wygra drużyna pierwsza, a całe spotkanie zakończy się remisem
POŁOWA Z WIĘKSZĄ LICZBĄ GOLI
Zakład, na to, w której połowie będzie więcej goli lub równo w obu:
1. DRUŻYNA - LICZBA GOLI (28,5)
Zakład na sumę ilość goli (poniżej - /powyżej +) danej wartości przez pierwszą drużynę
PRZYDATNE PUNKTY REGULAMINU DOTYCZĄCE ROZGRYWEK PIŁKI RĘCZNE
OFERTA PRZEDMECZOWA
13.11.1. Wynik zakładu jest określany na podstawie punktowego stanu meczu na zakończenie regulaminowego czasu gry bez uwzględniania czasu dogrywki, jeśli jest rozgrywana
13.11.2. Handicap: Jednej z drużyn będzie dodany handicap i wartość ta zostanie dodana do całkowitej liczby zdobytych punktów. W sytuacji kiedy mecz nie zostanie rozegrany do końca, wszystkie zakłady zostaną anulowane. Stawki z anulowanych w takich okolicznościach zakładów zostaną zwrócone (z zastrzeżeniem pkt 7.5.).
13.11.3. Tylko Pierwsza Połowa, Handicap: Jednej z drużyn będzie dodany handicap i wartość ta zostanie dodana do całkowitej liczby punktów zdobytych w pierwszej połowie. W sytuacji kiedy pierwsza połowa nie zostanie rozegrana do końca, wszystkie zakłady zostaną anulowane. Stawki z anulowanych w takich okolicznościach zakładów zostaną zwrócone (z zastrzeżeniem pkt 7.5.).
13.11.4. Wyścig do określonej liczby punktów: Zakłady są rozstrzygane jako wygrane dla drużyny, która pierwsza osiągnie określoną liczbę punktów.
OFERTA LIVE
16.8.1. Wszystkie zakłady będą rozstrzygane na podstawie wyniku na koniec regulaminowego czasu gry, który obejmuje również przerwy spowodowane kontuzjami zawodników, lecz z wyłączeniem oficjalnych czasów dogrywek oraz rzutów karnych. Wyjątkiem są zakłady „Tylko Pierwsza Połowa” oraz „Zakład na żywo 0:0”. Zakłady „Tylko Pierwsza Połowa” będą rozstrzygane na podstawie wyniku
po pierwszej połowie.
16.8.2. Oprócz standardowych zasad zakładów na wyniki meczów piłki ręcznej, będą stosowane następujące zasady szczegółowe:
16.8.3. Zakład na Żywo 0:0: W tym przypadku w momencie zawarcia zakładu przyjmuje się, że wynik jest remisowy 0:0. Liczą się tylko bramki zdobyte po zawarciu zakładu.
16.8.4. Tylko Pierwsza Połowa, Zakład na Żywo 0:0: W tym przypadku w momencie zawarcia zakładu przyjmuje się, że wynik jest remisowy 0:0. Liczą się tylko bramki zdobyte po zawarciu zakładu. Zakład jest rozstrzygany na podstawie wyniku pierwszej połowy.
16.8.5. Handicap: Zakład jest rozstrzygany w oparciu o faktyczny wynik na koniec meczu, zmodyfikowaną o handicap.
Należy zauważyć, że wartość handicapu będzie się zmieniała w ciągu meczu,
a zakład zostanie rozstrzygnięty na podstawie wartości handicapu obowiązującej
w momencie zawarcia zakładu.
16.8.6. Tylko Pierwsza Połowa, Handicap: Zakład jest rozstrzygany w oparciu
o faktyczny wynik na koniec 1 połowy meczu, zmodyfikowaną o handicap.
Należy zauważyć, że wartość handicapu będzie się zmieniała w ciągu trwania
1 połowy meczu, a zakład zostanie rozstrzygnięty na podstawie wartości handicapu obowiązującej w momencie zawarcia zakładu.
16.8.7. Liczba Bramek Poniżej/Powyżej: Zakład jest rozstrzygany na podstawie liczby zdobytych bramek na koniec meczu, w stosunku do ustalonej granicy.
Należy zauważyć, że wartość granicy bramek będzie się zmieniała w ciągu trwania meczu, a zakład zostanie rozstrzygnięty na podstawie wartości granicznej obowiązującej w momencie zawarcia zakładu.
16.8.8. Tylko Pierwsza Połowa, Liczba Bramek Poniżej/Powyżej: B Zakład jest rozstrzygany w oparciu o faktyczny wynik na koniec 1 połowy meczu w stosunku
do ustalonej granicy
16.8.9. Wyścig do określonej liczby bramek: Zakłady są rozstrzygane jako wygrane dla drużyny, która pierwsza osiągnie określoną liczbę bramek.
16.8.10. Margines Wygranej: Zakłady są rozstrzygane w oparciu o wynik na koniec regulaminowego czasu gry.