Żużel

13 min. czytaniaostatnia aktualizacja: 07.26.2024

Żużel - to sport motorowy, w którym zawodnicy ścigają się na specjalnie przystosowanych do wyścigów motocyklach, na torach o kształcie owalnym, z różnym rodzajem nawierzchni.

ZASADY GRY

Dzisiaj najczęściej stosuje się mieszanki granitowo-sjenitowe, ale nawet Międzynarodowa Federacja Motocyklowa (FIM) przeprowadza np. mistrzostwa świata na trawie i na lodzie.

Różna jest również długość torów wyścigowych. W klasycznej odmianie tego sportu, tory mają długość od 260 do 425 metrów. FIM organizuje również mistrzostwa świata na torze długim, który może mieć długość nawet do 1300 metrów.

Od długości i charakterystyki toru, zależą przede wszystkim zasady przeprowadzania wyścigów w tym sporcie. W najpopularniejszej odmianie żużla, w każdym wyścigu startuje po czterech zawodników, którzy ścigają się na dystansie czterech okrążeń. Za wygranie wyścigu przyznaje się 3 punkty, za zajęcie drugiego miejsca - dwa punkty, za trzecie - jeden punkt. W wyścigach na torze długim, najczęściej startuje po sześciu zawodników w wyścigu i tutaj obowiązuje punktacja: 5-4-3-2-1-0. Warto pamiętać, że możliwa jest zmiana tych zasad i niektórzy organizatorzy - w celu uatrakcyjnienie rywalizacji - mogą stosować w tym zakresie korekty regulaminowe.

Bardzo różnorodne są również rodzaje zawodów żużlowych. Zawodnicy rywalizują w formatach : 

  • indywidualnym, 

  • parowym, 

  • drużynowym i ligowym. 

W najbardziej prestiżowych zawodów indywidualnych, czyli żużlowej Grand Prix, o o tytuł mistrza świata walczy 15 najlepszych zawodników, wyłonionych w eliminacjach. Cykl składa się z ustalonej liczby turniejów indywidualnych, przeprowadzanych w różnych miejscach świata, zgodnie z terminarzem. Zawody składają się z dwudziestu wyścigów w fazie zasadniczej, w której każdy z szesnastu żużlowców, startuje w pięciu wyścigach, rywalizując po jednym razie z każdym z rywali. Kolejność wyścigów i pola startowe ustalone są z góry w programie zawodów. Ośmiu najlepszych zawodników po fazie zasadniczej - decyduje suma punktów zdobytych w fazie zasadniczej - awansuje do dwóch wyścigów półfinałowych, a następnie po dwóch najlepszych z obu półfinałów - jedzie w wielkim finale, o wygraną w całych zawodach. 

Pozostałe turnieje indywidualne mają różne formaty. Niektóre kończą się po rundzie zasadniczej, czyli podstawą klasyfikacji są wyniki uzyskane w dwudziestu wyścigach. A w niektórych - tak, jak Grand Prix - zwycięzcę wyłania się w dodatkowych wyścigach, dla najlepszych w fazie zasadniczej. Poza Grand Prix, warto zwrócić uwagę na cykl wyłaniający żużlowego mistrza Europy (tzw. SEC) oraz na indywidualne mistrzostwa Polski, indywidualne mistrzostwa świata juniorów itd.

Zawody par

W zawodach par rywalizują zespoły złożone z trzech zawodników (dwóch + jeden rezerwowy). Najczęściej w turnieju par startuje siedem ekip, a fazie zasadniczej przeprowadza się 21 wyścigów, w których zespoły rywalizują ze sobą w systemie każdy z każdym, każda para startuje w sześciu wyścigach, mająć za rywali wszystkie pozostałe pary startujące w zawodach.

Suma punktów zdobyta przez zawodników tworzących poszczególne pary decyduje o kolejności w zawodach. Najbardziej prestiżowa rywalizacja par, czyli Speedway of Nations (mistrzostwa świata), charakteryzuje się odmienną zasadą punktacji wyścigów (4-3-2-0, zamiast 3-2-1-0), oraz tym, że po przeprowadzeniu fazy zasadniczej - w celu wyłonienia zwycięzcy - rozgrywa się jeszcze wyścigi barażowe, półfinał i finał. Rozgrywa się również m.in. Mistrzostwa Europy par czy Mistrzostwa Polski Par Klubowych. 

Zawody drużynowe

W zawodach drużynowych rywalizują zespoły złożone z pięciu zawodników (czterech + jeden rezerwowy). Najczęściej w zawodach drużynowych rywalizują cztery ekipy, które startują w dwudziestu wyścigach, a - w każdym z nich - startuje po jednym zawodniku z każdej drużyny.

Suma punktów uzyskanych przez zawodników tworzących poszczególne drużyny decyduje o kolejności końcowej, a najbardziej prestiżowymi zawodami w tej grupie jest World Cup, czyli drużynowe mistrzostwa świata, zdominowane w ostatnich latach przez reprezentację Polski.

Rywalizacja ligowa

Rywalizacja ligowa to specyficzna forma rozgrywek, w których drużyny - w poszczególnych krajach - rywalizują ze sobą najczęściej w formule meczowej, w systemie każdy z każdym. Zdecydowanie najsilniejszą ligą na świecie jest polska Ekstraliga, w której rywalizuje ze sobą osiem drużyn, w składach których jeżdżą najlepsi zawodnicy na świecie. Faza zasadnicza złożona jest z 14 kolejek ligowych (system każdy z każdym, mecz i rewanż), w każdej z nich rozgrywana są cztery mecze. Za zwycięstwo w meczu drużyna otrzymuje dwa punkty, a dodatkowo - po meczach rewanżowych - punkt przyznaje się za lepszy bilans spotkań między rywalizującymi zespołami. Po przeprowadzeniu fazy zasadniczej, sześć najlepszych zespołów awansuje do fazy ćwierćfinałów play off, gdzie wyłonione w taki sposób drużyny rywalizują ze sobą w parach, o awans do półfinałów, finału i o drużynowe mistrzostwo Ekstraligi.

Każdy mecz Ekstraligi to rywalizacja dwóch drużyn, złożonych z siedmiu zawodników i jednego rezerwowego. Każdy mecz składa się z piętnastu wyścigów, w których startuje po dwóch zawodników z obu zespołów. W wyścigach 1-13 zawodnicy startują według odpowiedniego, ustalonego schematu meczowego, umożliwiającego każdemu zawodnikowi start w czterech, a juniorom - w trzech wyścigach). W tzw. wyścigach nominowanych czyli 14 i 15, obsadę wyznaczają trenerzy obu drużyn, kierując się zasadą, że w biegu ostatnim powinno wystartować pod dwóch najlepszych zawodników obu zespołów, wg ich liczby punktów zdobytych w wyścigach 1-13.

Dodatkowo - w czasie trwania meczu - trenerzy mogą korzystać z tzw.:

  • rezerwy taktycznej (RT) - w przypadku, jeżeli jego drużyna przegrywa różnicą przynajmniej sześciu punktów, trener zmienić obsadę danego biegu i maksymalnie - raz w meczu - desygnować do startu każdego ze swoich zawodników do dodatkowego starty (najczęściej liderzy drużyn, zastępują tych słabiej spisujących się w danym meczu), przy czym juniora może zmienić tylko inny junior danej drużyny

  • rezerwy zwykłej (RZ) - w każdym momencie meczu - za wyjątkiem wyścigu juniorów - juniorzy lub zawodnik rezerwowy może zastąpić zawodnika ze swojej drużyny, z zastrzeżeniem, że nie można wystartować w meczu częściej niż sześć razy

  • zastępstwa zawodnika (ZZ) - w przypadku długotrwałej kontuzji zawodnika określonego w odpowiednich, dodatkowych przepisach (najczęściej dotyczy to najlepszych zawodników drużyn), trener wykorzystuje możliwość zastępowanie tego zawodnika w wyścigach, przez innych zawodników drużyny, przy czym w każdym wyścigu zastępcą musi być inny zawodnik 

Poza rozgrywkami ligowymi w Polsce (Ekstraliga, 2. Ekstraliga, Krajowa Liga Żużlowa), bardzo popularnymi w ofercie STS są rozgrywki ligowe w Anglii, Szwecji czy Danii. Warto zwrócić uwagę, że w każdych z nich stosowaną są różne zapisy regulaminowe dotyczące np. uznania wyniku meczu po przeprowadzeniu określonej liczby wyścigów, różne formaty przeprowadzania meczów ligowych (w tym liczba wyścigów, różna liczba startów zawodników w meczu i możliwości stosowania zmian).

Dlatego warto zapoznać się zarówno z tymi regulaminami oraz z zasadami dotyczącymi - dla różnych rozgrywek - rozstrzygania wyników zakładów w STS.

GDZIE MOGĘ ZNALEŹĆ TĘ DYSCYPLINĘ ORAZ POSZCZEGÓLNE ZAKŁADY?

Na naszej stronie sts.pl znajdziesz dyscypliny sportowe na pionowym pasku po lewej stronie (1). Możesz wybrać interesujące Cię spotkanie po rozwinięciu zakładki (2). Po wybraniu dyscypliny, oraz określonej ligi/pucharu/zawodów możesz przeszukać pełną ofertę lub wybrać filtrowanie po zakładzie, który Cię interesuje, rozwijąjąc listę (czerwona strzałka). Ukaże Ci się lista wszystkich aktualnie dostępnych zakładów związanych z tym sportem (3). Możesz także wyszukać spotkanie wpisując nazwę drużyny/zawodnika za pomocą lupy na górnym pasku (4).

Na aplikacji znajdziesz dyscypliny w kolejnych krokach:

  1. Po zalogowaniu, na pasku szybkiego dostępu na dole strony, wejdź w zakładkę "Sporty":

 

  1. Wybierz interesujący Cię sport (w tym przypadku będzie to Żużel):

 

  1. Wybierz interesujące Cię zawody w tej dziedzinie sportu:

 

  1. Wyświetlą Ci się aktualne zakłady w dyscyplinie Żużel, możesz skorzystać także z opcji filtrowania po zakładzie:

ZASADY OGÓLNE

13.17. Żużel

13.17.1. Zawody Drużynowe: Zakłady z handicapem oraz na wynik klasyfikacji są rozstrzygane zgodnie z oficjalnymi zasadami zawodów. Co najmniej 12 wyścigów musi zostać zakończonych, aby zakłady Handicap oraz Poniżej/ Powyżej (granicy) były ważne. Jeśli zawody są przerwane, zanim 12 wyścigów zostanie ukończonych, wtedy wszystkie zakłady z handicapem oraz zakłady Poniżej/ Powyżej są nieważne. 

13.17.2. Grand Prix/ Zawody Indywidualne: W przypadku zawodów indywidualnych, decydująca dla celu rozstrzygnięcia zakładów będzie klasyfikacja końcowa.

13.17.3. Zawodnik, poniżej/ powyżej: Pod uwagę bierze się punkty zdobyte przez zawodników w ich pięciu pierwszych startach w meczu. Nie uwzględnia się tzw. Jokerów oraz punktów bonusowych.

  • jeśli zawodnik wystąpi w mniej niż 5 biegach, zakład jest ważny;

  • jeśli zawodnik nie wystartuje w żadnym biegu, zakład jest anulowany. Stawki
    z anulowanych w takich okolicznościach zakładów zostaną zwrócone
    (z zastrzeżeniem pkt 7.5.);

  • jeśli zawodnik wystartuje w zawodach, lecz ulegnie wypadkowi na torze, zawarte zakłady zachowują ważność.

OFERTA ZAKŁADÓW LIVE
ZAWODY LIGOWE
WYNIK MECZU ORAZ HANDICAP

Zwycięzcą meczu zostaje zespół, który zdobędzie więcej punktów w meczu.

W przypadku wcześniejszego zakończenia spotkania, aby zakłady mogły zostać rozliczone, muszą wystąpić następujące warunki:

  • do rozliczenia wyniku spotkania niezbędne jest objechanie minimum 8 biegów w zawodach;

  • do rozliczenia handicapów niezbędne jest objechanie minimum 12 biegów
    w zawodach (wynika z regulaminu 13.17.1.).

ZWYCIĘZCA BIEGU

Zakład jest rozliczany zgodnie z wynikiem, pod warunkiem że skład biegu nie zmieni się - wszyscy wymienieni zawodnicy muszą wziąć w nim udział. 

W przypadku zmiany któregokolwiek zawodnika zakłady zostaną zwrócone (nawet tego, którego nie typowałeś).

POJEDYNKI H2H W BIEGU

Zakład na zawodnika, który zajmie wyższe miejsce w danym biegu. 

Wszelkie wykluczenia, dotknięcia taśmy, upadki, defekty lub niezdolności do jazdy/ niedopuszczenia przez lekarza do dalszego udziału w zawodach, są traktowane jako wzięcie przez zawodnika udziału  w danym biegu i zakład z takim zawodnikiem zostanie rozliczony zgodnie z wynikiem.

WAŻNE: W meczach ligowych możliwe jest łączenie H2H tylko w obrębie jednego biegu. W przypadku, gdy jeden z zestawionych zawodników zalicza wykluczenie wskutek upadku, defektu, taśmy etc. przegrywa on swój H2H.

Jeżeli obaj zawodnicy są wykluczeni z biegu, zakład jest zwracany

Jeżeli jeden z zawodników zostanie zastąpiony przez innego, wskutek rezerwy taktycznej, rezerwy zwykłej, zmiany zawodnika - zakład zostaje zwrócony.

POJEDYNKI H2H DRUŻYN

W przypadku zakładów na zwycięstwo w biegu pomiędzy drużynami zakłady pozostają ważne bez względu na skład biegu.

ZAKŁAD NA ILOŚĆ ZDOBYTYCH PRZEZ ZAWODNIKA PUNKTÓW W MECZ

Do rozliczenia brane są pod uwagę wszystkie starty zawodnika. 

Wszystkie wyścigi rozliczane są na podstawie punktacji 3-2-1-0, punkty bonusowe nie są brane pod uwagę. 

Aby zakład był ważny, zawodnik musi ukończyć przynajmniej jeden wyścig (taśma, wykluczenie, upadek oraz defekt liczą się jako ukończenie). 

W przypadku remisu pomiędzy dwoma zawodnikami w liczbie zdobytych punktów
o zwycięstwie decyduje mniejsza liczba objechanych biegów. 

Jeżeli na tej podstawie nadal nie można wyłonić zwycięzcy, wówczas decyduje większa liczba zwycięstw biegowych, w dalszej kolejności drugich oraz trzecich miejsc. 

Przy dalszym remisie, decydują starcia bezpośrednie w poszczególnych biegach. 

Aby zakład mógł zostać rozliczony, musi zostać objechane minimum 12 biegów
w zawodach.

 

 TURNIEJE INDYWIDUALNE
KLASYFIKACJA KOŃCOWA – ZWYCIĘZCA

Zakład na to, który zawodnik wygra zawody wg regulaminu organizatora. Wszystkie wyniki zostaną rozliczone po zakończonych zawodach. 

Wszelkie protesty, dotyczące wyników zawodów, muszą zostać złożone organizatorowi tego samego dnia, aby mogły zostać rozpatrzone. Późniejsze odwołania, dyskwalifikacje oraz odliczenia punktów się nie liczą. 

POJEDYNKI H2H

Zakład na zawodnika, który zajmie wyższe miejsce w klasyfikacji generalnej zawodów.
W przypadku równej liczby punktów decyduje regulamin turnieju.

POJEDYNKI H2H W BIEGU

Zakład na zawodnika, który zajmie wyższe miejsce w danym biegu.

Wszelkie wykluczenia, dotknięcia taśmy, upadki, defekty są traktowane jako wzięcie przez zawodnika udziału w danym biegu. 

Zakład z takim zawodnikiem zostanie rozliczony zgodnie z wynikiem.

WAŻNE: W turniejach indywidualnych możliwe jest łączenie H2H w obrębie wszystkich biegów.

ZWYCIĘZCA BIEGU

Zakład jest rozliczany zgodnie z wynikiem, pod warunkiem że skład biegu nie zmieni się, tj. wszyscy wymienieni zawodnicy wezmą w nim udział. 

W przypadku zmiany któregokolwiek zawodnika stawki zostaną zwrócone (nawet jeśli typowałeś  innego zawodnika).

OFERTA ZAKŁADÓW PRZEDMECZOWYCH
ZAWODY LIGOWE
ZAKŁADY NA WYNIK MECZU ORAZ HANDICAP

Zwycięzcą meczu zostaje zespół, który zdobędzie więcej punktów w meczu.

W przypadku wcześniejszego zakończenia spotkania, aby zakłady mogły zostać rozliczone, muszą wystąpić następujące warunki:

  • do rozliczenia wyniku spotkania niezbędne jest objechanie minimum 8 biegów w zawodach;

  • do rozliczenia handicapów niezbędne jest objechanie minimum 12 biegów
    w zawodach.

ZAWODNIK (ILOŚĆ PUNKTÓW)

Liczba punktów zdobytych przez zawodnika w określonej liczbie biegów (informacja widoczna podczas tworzenia kuponu). 

Ligi polskie, szwedzka i duńska: punkty zdobyte w maksymalnie pięciu startach zawodnika – bez bonusów i jokerów  (informacja widoczna podczas tworzenia kuponu)

Liga angielska: punkty zdobyte w maksymalnie pierwszych czterech startach
bez bonusów i jokerów  (informacja widoczna podczas tworzenia kuponu).

WAŻNE: Jeżeli zawodnik pojedzie mniej niż wymieniona w opisie zakładu  liczba biegów (4 lub 5), to wszystkie zakłady z jego udziałem są rozliczane normalnie.

Jeśli zawodnik nie wystąpi w meczu, zakłady zostaną zwrócone.

ZAWODNICY H2H

Można grać na pary między zawodnikami. Wygrywa ten, który uzyska więcej punktów (w swoich pierwszych czterech lub pięciu startach – tak jak liczymy do danych lig – opisane w punkcie powyżej (informacja widoczna podczas tworzenia kuponu)).

Zawodnicy nie muszą startować tyle samo razy. Może wystąpić sytuacja, że jeden wystartuje 5 razy, a drugi tylko 2 – i tak wygrywa ten, który w swoich startach uzyska większą liczbę punktów. Jeśli obaj zawodnicy uzyskają taką samą liczbę punktów – jest zwrot.

Zabawy ”Zawodnicy H2H” nie można łączyć z żadnymi innymi zabawami z meczów danej ligi - jedynie między sobą i z zabawami z innych lig.

UWAGA!: Zgodnie z regulaminem, żeby wszystkie zakłady na punkty zawodników i handicap zostały uznane, musi zostać rozegranych przynajmniej 12 biegów. Jeśli, np. przez deszcz, zawody są przerwane, zanim 12 wyścigów zostanie ukończonych, wtedy wszystkie zakłady z poniżej/powyżej są nieważne.

TURNIEJE INDYWIDUALNE
KLASYFIKACJA KOŃCOWA – ZWYCIĘZCA

Zakład na to, który zawodnik wygra zawody wg regulaminu organizatora. Wszystkie wyniki zostaną rozliczone po zakończonych zawodach. 

Wszelkie protesty dotyczące wyników zawodów muszą zostać złożone organizatorowi tego samego dnia, aby mogły zostać rozpatrzone. 

Późniejsze odwołania, dyskwalifikacje oraz odliczenia punktów się nie liczą. 

W ofercie, w zależności od rangi turnieju, mogą znajdować się zakłady tylko na zwycięzcę zawodów (V), lub V i miejsce 1-3, lub V oraz miejsca 1-2 1-4 1-8 (Grand Prix).

Obecnie, w większości zawodów indywidualnych, po fazie zasadniczej następują półfinały, a potem finał. Może się zdarzyć sytuacja, że zwycięzca zawodów uzyska mniej punktów niż kolejni zawodnicy w klasyfikacji (np. zawodnik zajął 8 miejsce w fazie zasadniczej, ale wygrał półfinał i finał). 

Zawsze, gdy w zawodach jest faza półfinałowa, bądź wyścig finałowy – to finał decyduje o miejscach 1-4 (a nie liczba punktów).

POJEDYNKI H2H

Zakład na zawodnika, który zajmie wyższe miejsce w klasyfikacji generalnej zawodów. W przypadku równej liczby punktów decyduje regulamin turnieju.

UWAGA!: W niektórych turniejach remisy pomiędzy zawodnikami rozstrzyga bieg dodatkowy (zwycięzca tego biegu jest wyżej).

W większości turniejów przy równej liczbie punktów decyduje najpierw liczba pierwszych miejsc, potem drugich, trzecich i czwartych (przy czym czwarte miejsce i zero punktów jest cenniejsze niż defekt, wykluczenie itp.). Jeżeli obaj mają taką samą liczbę punktów i taki sam układ tych punktów – dopiero wtedy decyduje wyższe miejsce w biegu bezpośrednim  w trakcie zawodów.

Jeżeli zawodnik wystartuje w przynajmniej jednym wyścigu (nie musi go nawet ukończyć – może być z niego wykluczony z różnych przyczyn) wszystkie zakłady z udziałem takiego zawodnika są normalnie rozliczane (tak jakby w całych zawodach zdobył zero punktów).

W zabawie H2H w turniejach indywidualnych zwroty są jedynie w przypadku jeśli jeden zawodnik nie wystąpi w meczu.

ILOŚĆ PUNKTÓW ZAWODNIKA

We wszystkich zawodach indywidualnych punkty zawodników liczymy tylko w fazie zasadniczej turnieju (biegi barażowe, finałowe czy półfinałowe nie są brane pod uwagę).

H2H NA POSZCZEGÓLNE BIEGI ZABAWA TYLKO W GRAND PRIX

Zwycięzcą pary jest zawsze zawodnik, który jest lepszy w podanym biegu (jeśli jeden jest wykluczony, to automatycznie jest przegranym w danej parze).

Zgodnie z regulaminem każdych zawodów minimum trzy serie muszą być rozegrane, by zakłady były ważne. Jeśli tak się stanie i zostanie opublikowana oficjalna klasyfikacja końcowa, to na jej podstawie zostaną rozliczone zakłady (za wyjątkiem linii punktowych na zawodników).

POZOSTAŁE ZAWODY

(turnieje Par, Best Pairs Cup, MPPK)

  1. Outright rozliczany na podstawie klasyfikacji końcowej turnieju

  2. H2H wygrywa para, bądź drużyna, która jest wyżej w klasyfikacji końcowej

  3. Ilość punktów (pary, drużyny bądź zawodnika) rozliczana jest na podstawie tego, ile punktów zdobyli rzeczywiście (bez bonusów i jokerów (informacja widoczna podczas tworzenia kuponu)).

  4. H2H pomiędzy zawodnikami (kto zdobędzie więcej punktów) wygrywa zawodnik, który uzbierał większą liczbę oczek w turnieju

UWAGA!: W tego rodzaju zawodach liczone są wszystkie starty danego zawodnika w fazie zasadniczej (bez bonusów i jokerów).

STRONY ROZGRYWEK LIGOWYCH

 

Czy ten artykuł był pomocny?